Jepun…Akhirnya!

Alhamdulillah. Aku akhirnya sampai juga di Jepun awal November 2012. Sebenarnya memang dah lama plan nak ke Jepun setelah kawan aku yang sama-sama belajar Bahasa Jepun ajak untuk bercuti ke Jepun tahun 2011. Masa tu tiket dah beli. Penginapan dah siap booking awal-awal. Sampailah hari aku sampai ke kedutaan Jepun untuk buat visa, petang tu dunia dikejutkan dengan berita gempa bumi dan tsunami melanda Jepun. Pendekkan cerita, kami terpaksa batalkan percutian ke Jepun tu. Trip tu kami divert terus tukar booking flight ke New Zealand pulak. Dah la langsung tak study apa-apa tentang New Zealand, kitorang sempat rangka jugak percutian ke sana. Sedih jugak tak dapat merasa musim Sakura yang memang sangat femes di sana. Sewaktu Jepun melalui musim bunga, New Zealand pula musim luruh. Kami tak rugi apa pun dapat jugak merasa musim luruh dan keindahan bumi New Zealand yang memang tiada tolok bandingnya. Bersyukur kitorang buat pilihan ke New Zealand kerana tak lama lepas tu, AA batalkan pula flight ke sana.

Trip ke Jepun kali ni aku pergi bersama bapa dan adik aku. Bulan November tu kiranya awal musim luruh di Jepun. Destinasi pertama adalah Osaka. Flight mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kansai lebih kurang pukul 3.30-4 petang macam tu. Selepas selesai urusan imigresen kitorang terus aktifkan JR Pass 7 days yang perlu dibeli awal sebelum sampai di Jepun. Sampai di JR office di bangunan luar KIX airport, kena beratur agak panjang kerana agak ramai orang yang hendak membeli tiket jugak di sana. Kami plan untuk naik Limited Express Haruka ke Shinsaibashi tapi sebelum tu kena turun di Tennoji dan tukar train. Untuk aktifkan JR pass ni kena bawa bersama passport dan isi borang yang diperlukan. Di sini juga boleh terus book seat (jika mahu) untuk train yang akan dinaiki tu sebab booking seat adalah percuma untuk orang yang ada JR pass.

flight1

Sampai saja di Stesen Shinsaibashi, kitorang kena berjalan kaki sikit untuk ke hostel kami. Mujurlah orang-orang Osaka ni peramah orangnya sampai juga kami di hostel tu walaupun terpaksa guna bahasa Jepun yang sangat limited dan sangat berhabuk. haha serius lama tak berlatih. Kami menginap satu malam di Osaka di Osaka Hana Hostel. Hostel ni baru je buka beberapa bulan sebelum kami pergi. Sangat selesa. Tak cukup satu hari di sini. Selesai bersiap semua langit dah lama gelap sejak dari pukul 4-5 petang lagi. Jam dah pukul 8 lebih dan kami dah terlewat. Lewat sebab kebanyakan kedai di Jepun ni memang tutup awal, pukul 8 ramai dah bersiap tutup kedai. Sayangnya dah ada kat Shinsaibashi tapi tak dapat cuci mata window shopping huhu..Kami tak berjalan kemana sangat jalan-jalan sekitar bandar seperti Dotonbori dan Shinsaibashi. Tengok neon-neon yang femes di sini. Tengok orang-orang Osaka. Lepas tu balik ke hostel dan bersedia untuk hari-hari yang akan datang.